Chłodnica pełni bardzo ważną funkcję w każdym samochodzie. Jest swoistym wymiennikiem ciepła, który pozwala na chłodzenie silnika pojazdu. Aby działała sprawnie, musi posiadać płyn chłodniczy, który ma za zadanie skutecznie obniżać temperaturę pracującego silnika.
Na rynku znajduje się bardzo wiele gotowych płynów chłodniczych, a także koncentratów. Różnią się między sobą tym, iż koncentrat chłodniczy wymaga odpowiedniego rozcieńczenia w wodzie destylowanej. Płyny z kolei są gotowe do użycia od razu po zakupie. Na co zatem się zdecydować?
Płyn chłodniczy – koncentrat
Płyn chłodniczy składa się przede wszystkim z glikolu, który w odpowiednich proporcjach wymieszany z wodą destylowaną i innymi preparatami chemicznymi, pełni rolę medium chłodzącego silnik. Kupując gotowy produkt, możemy od razu go użyć, bez konieczności rozcieńczania czy mieszania.
Koncentrat chłodniczy z kolei stanowi sam glikol monoetylenowy lub propylenowy, wzbogacony między innymi dodatkami antykorozyjnymi. Po dodaniu do koncentratu odpowiedniej ilości wody destylowanej otrzymujemy płyn chłodniczy. Należy pamiętać, iż kluczowe jest odpowiednie dopasowanie proporcji koncentratu i wody, aby powstały płyn był skutecznym chłodziwem silnika.
Płyn chłodniczy czy koncentrat?
Biorąc pod uwagę fakt, iż musimy zachować właściwe proporcje wody i koncentratu, by uzyskać wysokiej jakości płyn chłodniczy, lepszym rozwiązaniem jest kupno gotowego płynu do chłodnic. Zastanawiając się, co wybrać – płyn chłodniczy czy koncentrat, musimy wziąć także pod uwagę konieczność bardzo dokładnego wymieszania obu składników, jeśli chłodziwo chcemy wykonać z koncentratu.
Gotowe płyny do chłodnic posiadają jednorodną strukturę, która pozwala na skuteczne chłodzenie silnika i przeciwdziała powstawaniu tzw. korków wodnych, czyli miejsc, gdzie koncentrat nie wymieszał się dokładnie z wodą. Wybierając koncentrat, istotna jest także proporcja, w jakiej zmieszamy preparat z wodą destylowaną. Ma to bezpośredni wpływ na temperaturę zamarzania, która w przypadku połączenia z odpowiednią ilością wody, osiąga wartość -35 stopni.
Wybierając pomiędzy płynem do chłodnic a koncentratem, zdecydowanie łatwiej jest zakupić gotowy produkt. Unikniemy kłopotów wynikających z błędnego zmieszania koncentratu i wody, czy powstania niejednorodnej struktury płynu. Będzie to rozwiązanie pomocne szczególnie dla osób, które nie mają zbyt dużego doświadczenia w motoryzacji.